Sdružení Calla
  Dnes je 23. listopadu 2024  | Hlavní stránka | Energetika | Ochrana přírody | Odpady | Ekoporadenství | Zpravodaj Ďáblík Anglická vlajka



Společná tisková zpráva sdružení: Arnika, Přátelé přírody, Calla a Zelený kruh z úterý 10. května 2011

Omezení veřejné kontroly usnadní korupci

Praha, 10. května 2011 – Ekologické organizace varují před novelou, která omezuje účast veřejnosti v řízeních podle stavebního zákona. Omezení veřejné kontroly u velkých projektů by usnadnilo korupci a předražování veřejných zakázek.


Zítra poslanci rozhodnou o senátním návrhu, který zkracuje a zjednodušuje povolování velkých elektráren či přehrad (1). Naprosto nesystémově tak rozšiřuje skupinu „privilegovaných“ projektů, které – přestože patří mezi největší a neproblematičtější – budou mít nestandardně omezený prostor pro vyjádření orgánů veřejné správy i veřejnosti. „Například na dokumentaci EIA pro Plavební stupeň Děčín odeslalo připomínky 88 jednotlivých občanů a 22 nevládních neziskových organizací. Znamená to jedno - veřejnost má o velké a zásadní stavby zájem a využívá možnost vyjádřit svůj názor. Brát lidem možnost podílet se na rozhodování je nedemokratický krok zpátky“, říká Jana Vitnerová z organizace Arnika.


"Pokud by měla být schválena novela zákona, na níž spolupracoval ČEZ, budou zásadně omezena práva obcí a vlastníků pozemků, nad nimiž se poklenou stožáry s dráty elektrického vedení z Temelína, Prunéřova a dalších elektráren. Ve zjednodušeném a zkráceném řízení by pak byly schvalovány dokonce i nové atomové reaktory a další velké elektrárny.", upozorňuje Edvard Sequens z organizace Calla. V důsledku schválení takového návrhu hrozí České republice sankce ze strany EU (2).


Nesystémová novela omezuje možnost účinné veřejné kontroly a uvolňuje tak další prostor pro korupci a předražování veřejných zakázek. Přitom vůbec neřeší hlavní příčinu prodlužování přípravy staveb – příliš roztříštěný a komplikovaný systém povolování, chyby v rozhodování úřadů, absenci služebního zákona a pomalost soudních procesů. V blízké době by navíc měla vláda projednávat vlastní návrh novely stavebního zákona, který je dalším pokusem omezit účast veřejnosti v rozhodování pod záminkou větší konkurenceschopnosti ekonomiky.

Kontakty:

Zora Kasiková, mluvčí sdružení Arnika
Tel.: +420 606 727 942, e-mail: zora.kasikova(zavinac)arnika.org

Edvard Sequens, Calla – Sdružení pro záchranu prostředí
Tel.: +420 602 282 399, e-mail: edvard.sequens(zavinac)calla.cz

Petr Humlíčková, koordinátorka Legislativního centra
Tel.: 724 112 782, e-mail: petra.humlickova(zavinac)zelenykruh.cz

Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody, o.p.s.
Tel.: 603 284 725, e-mail: marian(zavinac)prateleprirody.cz

 

Poznámky:

  1. Jde o senátní návrh novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=6&T=24.
  1. Aarhuská úmluva a legislativa EU musejí být podle českého právního řádu naplňovány fakticky, nikoliv pouze formálně. V případě přijetí návrhu ČEZu, a.s. by stát své mezinárodní závazky porušil. Vláda k návrhu vydala negativní stanovisko, přesto jej loni v září v prvním čtení podpořili - až na několik výjimek - poslanci ODS, TOP 09, VV a KSČM. Proti novele se postavil jen poslanecký klub ČSSD.



 © 2000 Calla
Calla   |   Fráni Šrámka 35, 370 01 České Budějovice   |   tel: 384 971 930, fax: 384 971 939   |   calla(at)calla.cz