Společná tisková zpráva sdružení: Arnika, Přátelé přírody, Calla a Zelený kruh z úterý 10. května 2011
Omezení veřejné kontroly usnadní korupci
Praha, 10. května 2011 – Ekologické organizace varují před novelou, která omezuje účast veřejnosti v řízeních podle stavebního zákona. Omezení veřejné kontroly u velkých projektů by usnadnilo korupci a předražování veřejných zakázek.
Zítra poslanci rozhodnou o senátním návrhu, který zkracuje a zjednodušuje povolování velkých elektráren či přehrad (1). Naprosto nesystémově tak rozšiřuje skupinu „privilegovaných“ projektů, které – přestože patří mezi největší a neproblematičtější – budou mít nestandardně omezený prostor pro vyjádření orgánů veřejné správy i veřejnosti. „Například na dokumentaci EIA pro Plavební stupeň Děčín odeslalo připomínky 88 jednotlivých občanů a 22 nevládních neziskových organizací. Znamená to jedno - veřejnost má o velké a zásadní stavby zájem a využívá možnost vyjádřit svůj názor. Brát lidem možnost podílet se na rozhodování je nedemokratický krok zpátky“, říká Jana Vitnerová z organizace Arnika.
"Pokud by měla být schválena novela zákona, na níž spolupracoval ČEZ, budou zásadně omezena práva obcí a vlastníků pozemků, nad nimiž se poklenou stožáry s dráty elektrického vedení z Temelína, Prunéřova a dalších elektráren. Ve zjednodušeném a zkráceném řízení by pak byly schvalovány dokonce i nové atomové reaktory a další velké elektrárny.", upozorňuje Edvard Sequens z organizace Calla. V důsledku schválení takového návrhu hrozí České republice sankce ze strany EU (2).
Nesystémová novela omezuje možnost účinné veřejné kontroly a uvolňuje tak další prostor pro korupci a předražování veřejných zakázek. Přitom vůbec neřeší hlavní příčinu prodlužování přípravy staveb – příliš roztříštěný a komplikovaný systém povolování, chyby v rozhodování úřadů, absenci služebního zákona a pomalost soudních procesů. V blízké době by navíc měla vláda projednávat vlastní návrh novely stavebního zákona, který je dalším pokusem omezit účast veřejnosti v rozhodování pod záminkou větší konkurenceschopnosti ekonomiky.
Poznámky:
- Jde o senátní návrh novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=6&T=24.
- Aarhuská úmluva a legislativa EU musejí být podle českého právního řádu naplňovány fakticky, nikoliv pouze formálně. V případě přijetí návrhu ČEZu, a.s. by stát své mezinárodní závazky porušil. Vláda k návrhu vydala negativní stanovisko, přesto jej loni v září v prvním čtení podpořili - až na několik výjimek - poslanci ODS, TOP 09, VV a KSČM. Proti novele se postavil jen poslanecký klub ČSSD.