|
Tiskové zprávy
Tiskové zprávy
Tisková zpráva Sdružení Calla a Jihočeské Matky ze dne 26.
11. 2003
"LIDL útočí na České Budějovice"
V duchu své současné strategie v posílení pozice mezi nadnárodními
řetězci provozující sítě supermarketů a hypermarketů v České republice
postupuje firma LIDL i v Českých Budějovicích. Nespokojila se s jednou
prodejnou na sídlišti Vltava a usiluje o výstavbu dalších dvou prodejen.
Jedna má být postavena v blízkosti křižovatky ulic Mánesova
a Lidická a druhá rovněž u křižovatky ulic Rudolfovská a Vodní. V
cestě k prosazení svých záměrů jí nestojí v těchto případech pouze
stromy, ale například i školní jídelna, kterou hodlá "přemístit".
Základní škola Matice školské, která tuto jídelnu využívá, je postavena
téměř před hotovou věc. Se záměrem firmy LIDL se však nehodlají smířit
ekologická občanská sdružení. "Další výstavba prodejen tohoto typu
v Českých Budějovicích může být sice v souladu s územním plánem a
politickou vůlí komunálních politiků, ale dostává se do rozporů s
ochranou životního prostředí a rozvojem maloobchodu ve městě",
uvádí Vladimír Molek ze Sdružení CALLA.
Radnice volí při projednávání záměru firmy LIDL "netradiční"
postup
Současné zákony předepisují pro obdobné případy jasný postup spojený
s územním a stavebním řízením, případně posouzením vlivu stavby na
životní prostředí. V tomto případě to zřejmě neplatí, neboť záměr
firmy LIDL obdržel odbor územního plánování a architektury přímo z
odboru kanceláře primátora a projednávat jej bude rada města. "Předpokládáme
projednávání záměru nejen v tzv. procesu EIA o posuzování vlivů na
životní prostředí, neboť právě to je možnost, jak se občané mohou
k záměru výstavby dalších supermarketů vyjádřit, ale již nyní očekáváme
iniciativu ze strany radnice, např. svoláním veřejného slyšení",dodává
Daniela Magersteinová ze Sdružení Jihočeské matky. I když zkušenosti
z Vimperka, Týna nad Vltavou i dalších měst ukazují, že se lze tomuto
veřejnému projednání "v mezích zákona vyhnout".
Povolení prodejen v blízkosti rušných křižovatek by byl
políčkem dopravě
To, že obě prodejny mají být postaveny v blízkosti rušných křižovatek,
přičemž na Lidické má být vybudována kruhová křižovatka a v blízkosti
Vodní ulice bude vedena tzv. Zanádražní komunikace, by znamenalo nejen
dle vyjádření občanských sdružení, ale i některých dopravních specialistů,
prohloubení kolapsové dopravní situace v Českých Budějovicích.
Jak řeší strategický plán města České Budějovice rozvoj
obchodní sítě?
Na tuto otázku bychom zřejmě těžko hledali odpověď, neboť například
připomínka týkající se právě rizik nepřiměřenosti rozvoje maloobchodních
sítí na území města České Budějovice zřejmě "zapadla" bez povšimnutí,
neboť jak jinak si vysvětlit pokračující "útok supermarketů na České
Budějovice". Nejedná se dle našich informací pouze o LIDLA, ale "obětována"
pro tyto účely má být například část výstaviště, kde probíhá již řízení
pro umístění obslužné komunikace. Rovněž za střediskem obchodu a služeb
pro cestující v nově projektovaném autobusovém nádraží se skrývá jeden
z článků řetězce nadnárodních společností. Pro jaké účely je tedy
zpracována studie firmy KOLPRON CZ týkající se rozvoje maloobchodní
sítě a konstatující, že po této stránce jsou České Budějovice již
supermarkety nasyceny, ptají se zástupci občanských sdružení. "Proč
nebyla s touto studii seznámena veřejnost?."
Funkce maloobchodu má významný vliv na funkci města. Ponechá-li
se vývoj v této oblasti plně dynamice trhu, je velmi pravděpodobné,
že důsledky tohoto vývoje budou mít negativní dopad na město i jeho
okolí. (cit. ze studie firmy KOLPROM)
Za OS Calla: Vladimír
Molek, tel. 387 311 381
Za OS Jihočeské matky: Daniela Magersteinová, tel. 387 427 091
nahoru
|