Takový je závěr oponentní studie
dopravního poradce ing. Tomáše Otepky
k Dokumentaci o hodnocení vlivu na
životní prostředí rychlostní komunikace
R3 v úseku hranice okresu Český Krumlov
- Dolní Dvořiště (tzv. EIA). Vypracování
tohoto odborného posudku si objednalo
Sdružení Calla, kterému se současná
EIA dokumentace jeví jako nevěrohodná.
Výsledky této studie budou představeny
na veřejné besedě, která se uskuteční
ve středu 25. února od 18 hodin v
galerii Měsíc ve dne (Nová ul. 3)
v Českých Budějovicích.
"Tato studie nám potvrdila
jev, který je již nějakou dobu odborné
veřejnosti známý a to, že nová komunikace
tzv. indukuje (přitahuje) dopravu.
Tento jev lze zjednodušeně vyjádřit
jako přímou úměru mezi množstvím dopravní
infrastruktury a objemem dopravy.
To znamená, že čím větší prostor danému
druhu dopravy poskytneme, tím větší
bude její objem. Stavět novou dálnici,
abychom ulehčili současné přetížené
silnici se tedy z dopravního hlediska
jeví jako kontraprodutivní.",
říká Markéta Šišková ze Sdružení Calla.
K tomuto problému ve své studii ing.
T. Otepka uvádí: "Při porovnání
obou, podle mého názoru, plně srovnatelných
scénářů, dojdeme ke zjištění, že celková
intenzita v silničním dopravním koridoru
II/603 I/3) a R3 v roce 2020 v porovnání
s I/3 v roce 2020 je citelně vyšší.
Nárůst intenzit v závislosti na úseku
se pohybuje ve dvacetiletém mezidobí
v rozmezí 44 až 117%."
Další závěr, který z posudku vyplývá
je, že velikost mezinárodní dopravy
(v roce 2000 byla cca 23%) je na současné
komunikaci I/3 výrazně menší než objem
dopravy regionální. Ve výhledovém časovém
období, tedy do roku 2020, by při nulové
variantě (bez R3) došlo k minimálnímu
nárůstu tranzitní dopravy. Při realizaci
dálnice D3 resp. rychlostní komunikace
bude nárůst znatelnější (26%), ale přesto
nebude tranzitní doprava tvořit ani
polovinu celkové dopravy na této komunikaci.