|
Tiskové zprávy
Tiskové zprávy
Společná tisková zpráva sdružení
Calla a ROSA, o.p.s. ze dne 20. 11. 2006
Doprava v Budějovicích: Ekoporadci se sešli s náměstkyní primátora
Zástupci Rosy a Cally, eko-poradci Pavel Hrubý a Petr Drahoš, se sešli s náměstkyní
primátora Českých Budějovic Ivanou Popelovou, aby s ní projednali podněty občanů
ohledně dopravní situace ve městě sesbírané během Evropského dne bez aut. "Už
delší dobu zaznamenáváme kritické hlasy obyvatel Budějovic, hlavně k podmínkám
pro chodce a cyklisty ve městě. Chceme tímto dosáhnout toho, aby se město k
těmto připomínkám alespoň vyjádřilo a podněty občanů nezapadly", řekl
poradce Rosy Pavel Hrubý.
Paní náměstkyně Popelová zmínila plány města pro rozvoj cyklistické dopravy.
Některé z nich se přímo týkají problémů uvedených v anketě občany, např. lepší
propojení Suchého Vrbného, sídliště Máj a Nemanic s centrem města a průjezdnost
Průmyslové ulice po cyklostezce. Se zástupci Rosy a Cally se shodla i v nutnosti
regulovat individuální automobilovou dopravu v centru města. Úpravy některých
míst však označila za obtížné, někdy až nemožné. Kupříkladu je neprůchodné vyznačit
úzké pruhy pro cyklisty na Sadech nebo Lannově třídě kvůli přístupu českobudějovického
dopravního inspektorátu Policie ČR, do jejíž působnosti toto spadá. "Policie
se drží striktního výkladu zákona, podle kterého má jízdní pruh mít šířku alespoň
2,5 m", říká Popelová. Dokud se tedy nezmění přístup dopravní policie
nebo příslušná legislativa, cyklostezek jako např. v Plzni nebo Břeclavi se
hned tak nedočkáme. Policie se též brání zřízení přechodu pro chodce přes Rudolfovskou
třídu v blízkosti Jeronýmovy ulice, ačkoliv je přecházení díky hustému provozu
v těchto místech nepříliš bezpečné. Do kategorie neuskutečnitelných patří průjezdnost
Dlouhého mostu pro cyklisty mimo vozovku. Jeho architekt totiž nepřipouští žádné
úpravy zábradlí, které je pro cyklistickou dopravu po stranách mostu příliš
nízké. Určitou první vlaštovkou bude však nefalšovaný přejezd pro cyklisty s
dopravní signalizací, se kterým se počítá přes rušnou výpadovku na Plzeň ze
sídliště Vltava v blízkosti obchodu Lidl vedle stávajícího přechodu pro pěší
na stezku podél řeky.
Paní náměstkyně Popelová přislíbila předat anketní podněty pracovníkům odboru
architektury na magistrátu města a jejich vyjádření k jednotlivým připomínkám
ekoporadně Rosa. "Tento komentář vystavíme na našich webových stránkách
a veřejnost o tom budeme rádi informovat", řekl Hrubý.[1]
Je vidět snaha magistrátu dělat něco pro cyklisty a pro preferenci MHD, paradoxně
ale chybí ohled na pěší, kterými jsme prakticky všichni. Chodci musí stále někde
čekat, zelená na přechodech ve většině případů jen blikne, červená mnohdy svítí
i při nízkém provozu, kdy žádné auto dlouho nejede.
"Vývoj v Budějovicích sledujeme a snažíme se zlepšovat situaci nejzranitelnějších
účastníků provozu - pěších a cyklistů. Organizujeme různé osvětové akce s odborníky
i zástupci města a komunálními politiky - přednášky, panelové diskuse a besedy
a uvítali bychom, kdyby tyto aktivity město podpořilo i finančně",
uzavírá Petr Drahoš z Cally.
[1] WWW stránky ekologické poradny Rosa: <www.rosa.ecn.cz>
Kontakty:
Petr Drahoš, Sdružení Calla
telefon: 387 311 381, email: petr.drahos(zavinac)calla.cz
Pavel Hrubý, Společnost Rosa
telefon: 387 432 030, email: hruby(zavinac)rosa.ecn.cz
|