SUJB taji informace o JETE neopravnene!
Tisková zpráva
ze 4. srpna 2000
SUJB taji informace o Temeline
neopravnene!
Sdruzeni CALLA dnes zaslalo predsedkyni Statniho uradu pro
jadernou bezpecnost Dane Drabove odvolani-rozklad vuci rozhodnuti
SUJB [1], kterym mu byl odepren pristup k veskerym dulezitym
informacim zadanych podle zakona o svobodnem pristupu k informacim. Z
nepristupnych dokumentu by bylo mozne zjistit, nakolik opravnene jsou
informace o zavaznych nedostatcich a odsunutych zkouskach na zarizeni
1. bloku JETE a jestli bylo vydane rozhodnuti SUJB o zavazeni paliva
urychleno na ukor jaderne bezpecnosti ci nikoliv. Pokud by bylo vse v
poradku, nepristupoval by jiste CEZ ani SUJB na tuto utajovaci
taktiku.
SUJB odmitl zodpovedet konkretni dotazy tykajici se podminek jeho
rozhodnuti, kterym bylo povoleno fyzikalniho spousteni 1. bloku JETE
[2] a dale odmitl zpristupnit nektere dokumenty, ze kterych
rozhodnuti o povoleni zavazet palivo vyslo. Ve svem odmitnuti se SUJB
zastitil povinnosti mlcenlivosti vyplyvajici ze zakona o statni
kontrole [3] a dale u nekterych informaci obchodnim tajemstvim a
dusevnim vlastnictvim, ktere si nechal potvrdit od CEZ, a.s.
Jak vyplynulo z pravniho posouzeni, ktere pro Sdruzeni CALLA
vypracoval Ekologicky pravni servis, je napadene odmitnuti poskytnout
informace v rade pripadu chybne a svedci spise o snaze SUJB
neposkytnout informace za zadnou cenu. Povinnost mlcenlivosti
podle zakona o statni kontrole nelze v tomto pripade pouzit vubec, ta
se vztahuje jen na jednotlive inspektory v prubehu kontroly. Jakmile
kontrola probehne a je ukoncena protokolem, jsou zjistene skutecnosti
(informace) predany spravnimu uradu - SUJB. Spravni urad jako celek
ovsem zadnou povinnost mlcenlivosti ulozenu nema, naopak zakon o
svobodnem pristupu k informacim mu uklada poskytnout informace primo
souvisejici s vykonem jeho ukolu, tedy i kontrol.
Dusevni vlastnictvi nelze podle autorskeho zakona rovnez vubec
pouzit, protoze zadane dokumenty nesplnuji definici tohoto zakona a
navic jsou jakozto pripravna uredni dokumentace z rezimu dusevniho
vlastnictvi vyslovne vynaty [4]. Co se tyce oznaceni nekterych
dokumentu za obchodni tajemstvi, jde o sporne tvrzeni, ktere SUJB
nijak nezkoumal. Navic zcela nadstandardne pozadal nad ramec zakona
CEZ o sdeleni, zda jde o utajovane materialy ci ne. Tento postup
zjevne smeroval vyhradne k tomu, poskytnout CEZ prilezitost dokumenty
za obchodni tajemstvi zpetne oznacit.
Pokud nebude uspesne ani podane odvolani, bude muset rozhodnout
nezavisly soud na nejz jsou Sdruzeni CALLA i Ekologicky pravni servis
rozhodnuti se obratit. Bohuzel to patrne bude jiz v dobe, kdy budou v
1. bloku JETE uskutecneny nevratne kroky - spustena stepna reakce.
Edvard Sequens
Poznamky:
[1] Rozhodnuti SUJB c.j. 10513/3/00 z 21. cervence 2000 o
odepreni zadanych informaci
[2] Rozhodnuti SUJB c.j. 10124/3.1/00 z 5. cervence 2000 o
povoleni provedeni etapy aktivniho vyzkouseni - fyzikalniho spousteni
1. bloku JE Temelin
[3] Zakon c. 552/1991 Sb., o statni kontrole
[4] Podle § 2 zakona c. 121/2000 Sb.
Rozklad:
Ing. Dana Drabova
predsedkyne
Statniho uradu pro jadernou bezpecnost
prostrednictvim
Statniho uradu pro jadernou bezpecnost
Senovazne namesti 9
110 00 Praha 1
V Ceskych Budejovicich dne 4. srpna 2000
Vec: Rozklad proti rozhodnuti SUJB c.j. 10513/3/00, kterym
neposkytl informace podle zakona c. 106/1999 Sb., o svobodnem
pristupu k informacim
Ve smyslu zakona c. 106/1999 Sb., o svobodnem pristupu k
informacim pozadalo Sdruzeni CALLA dne 11. cervence 2000 Statni urad
pro jadernou bezpecnost (dale SUJB) o zodpovezeni nekolika otazek a
zpristupneni dokumentu souvisejicich s vydanym rozhodnutim o
povolenim provedeni etapy aktivniho vyzkouseni - fyzikalniho
spousteni 1. bloku JE Temelin.
Rozhodnutim SUJB c.j. 10513/3/00 ze dne 21. cervence 2000 nebyly
Sdruzeni CALLA zodpovezeny tyto otazky:
+ Jake cinnosti mohou byt zahajeny podle casti 3.2.4., 3.2.5. a
3.2.6 programu F 001 na 1. bloku JETE (viz podminky c. 1 az 3 a 5
Rozhodnuti SUJB c.j. 10124/3.1/2000)?
+ Co je to rezim 2, 3, 4, 5 pri etape aktivniho vyzkouseni 1.
bloku JETE - fyzikalni spousteni (viz podminky c. 1 az 4 Rozhodnuti
SUJB c.j. 10124/3.1/2000) ?
+ Jake nedodelky jsou zaznamenany v priloze c. 4 Souhrnneho
protokolu o pripravenosti 1. bloku JETE k aktivnimu vyzkouseni -
fyzikalni spousteni (viz podminky c. 1 az 4 Rozhodnuti SUJB c.j.
10124/3.1/2000)?
+ Jake nedodelky jsou identifikovany na 1. bloku JETE dle PoZJ
H24, zejmena dle bodu 6.7 a), b) a d) tohoto postupu (viz podminka c.
5 Rozhodnuti SUJB c.j. 10124/3.1/2000)?
a dale nebyly zpristupneny tyto zadane dokumenty:
+ Priloha c. 4 Souhrnneho protokolu o pripravenosti 1. bloku JETE
k aktivnimu vyzkouseni - fyzikalni spousteni,
+ Program evidencni c. 1 F 001, revize 2,
+ Protokol 15/2OOO a Protokol 20/2000b - Kontrola PKV a KV
zarizeni pro nakladani s RaO,
+ Protokol 24/2000 - Kontrola prubehu revize a pripravenosti k AV
systemu primarniho okruhu,
+ Protokol 25/2000 - Kontrola prubehu revize a pripravenosti k AV
pomocnych systemu primarniho okruhu,
+ Protokol 36/2000 - Kontrola pripravenosti havarijnich systemu k
AV,
+ Protokol 43/2000 - Kontrola pripravenosti technologickych
systemu BPP k AV,
+ Protokol 49/2000 - Kontrola pripravenosti primarniho okruhu a
hodnoceni vad a nedodelku na primarnim okruhu pred zahajenim etapy AV
1. bloku,
+ Navrh zpusobu vyrazovani JETE z provozu vcetne odhadu nakladu na
toto vyrazovani z provozu, ktery byl overeny SURAO.
V napadanem rozhodnuti SUJB chybne pouzil institutu mlcenlivosti k
omezeni prava zadatele na informace. Povinnost zachovavat mlcenlivost
je v ustanoveni § 12 odst. 2 zakona c. 552/1991 Sb., o statni
kontrole ulozena kontrolnim pracovnikum, nikoliv SUJB jako spravnimu
uradu. Kontrolni pracovnici jsou pracovnici SUJB, kteri na zaklade
pisemneho povereni SUJB vykonavali kontrolni cinnost. Pouze tito
pracovnici maji povinnost mlcenlivosti, a to pouze ve vztahu k jimi
provadenym kontrolam. Sdruzeni CALLA zadalo o poskytnuti informace
nikoliv jednotlive pracovniky, kteri kontrolu provadeli, ale SUJB
jako spravni urad. Slovy zakona o statni kontrole, zadost smerovala
ke kontrolnimu organu. Ten vsak zadnou povinnost mlcenlivosti ulozenu
nema. ucelem povinnosti mlcenlivosti jednotlivych kontrolnich
pracovniku je zamezit nekvalifikovanemu, procesne nepodchycenemu,
neoficialnimu sireni informaci z jednotlivych kontrol. Timto zivelnym
a nekontrolovatelnym procesem by mohlo dojit i k poskytovani
informaci podlehajicich zvlastni ochrane. Jakmile kontrola probehne a
je ukoncena protokolem, jsou zjistene skutecnosti (informace) predany
spravnimu uradu. Spravni urad jako celek ovsem zadnou povinnost
mlcenlivosti ulozenu nema, naopak je povinen podle zakona c. 106/1999
Sb., o svobodnem pristupu k informacim poskytovat vsechny informace s
vyjimkou pripadu timto zakonem predpokladanych.
I pokud bychom prijali tvrzeni SUJB, ze se na pozadovane informace
vztahuje povinnost mlcenlivosti, je nezbytne spravne pouzit
ustanoveni § 11 odst. 3 zakona o svobodnem pristupu k
informacim. Ten pocita s tim, ze se v tomto pripade poskytnou
informace primo souvisejici s plnenim ukolu SUJB, v tomto pripade s
kontrolou. Jak uvedl SUJB v oduvodneni napadeneho rozhodnuti,
pozadovane kontrolni protokoly existuji a byly vypracovany na zaklade
kontroly, ktera patri k ukolum SUJB. Kontrolni protokoly jsou
vysledkem kontrolni cinnosti, jsou zaverecnou fazi pri jejim vykonu.
Bylo by absurdni tvrdit, ze s kontrolou nesouviseji. Mely proto byt
poskytnuty.
SUJB dale pochybil, kdyz pred vyrizenim zadosti Sdruzeni CALLA
zadal CEZ, a.s. o zbaveni povinnosti mlcenlivosti. Jak uvedeno vyse,
SUJB zadnou povinnost mlcenlivosti podle zakona o statni kontrole
nema a zbavovat mlcenlivosti nepotrebuje.
SUJB v oduvodneni pro neposkytnuti informaci podle 1), 2), 4) prve
casti zadosti a 3)-castecne, 10) druhe casti zadosti Sdruzeni CALLA
hovori o pravu na obchodni tajemstvi a dusevni vlastnictvi, ovsem
odkazuje na ustanoveni § 11 odst. 2 pism. a) zakona o svobodnem
pristupu k informacim. Ten se ovsem nezabyva ochranou obchodniho
tajemstvi, ale situaci, kdy SUJB byly predany informace osobou, ktera
k tomu nebyla povinna. Neni tedy zrejme, o jaky duvod SUJB
neposkytnuti informaci v teto casti opira. Rozhodnuti je v tomto
rozsahu zmatecne a neprezkoumatelne.
V pripade informaci pozadovanych Sdruzenim CALLA nemuze jit o
dusevni vlastnictvi. Z oblasti dusevniho vlastnictvi prichazi
teoreticky do uvahy ochrana autorskeho prava. Pozadovane informace
vsak nesplnuji definici autorskeho dila podle ustanoveni § 2
zakona c. 121/2000 Sb. Krome toho jde o informace charakteru
pripravne uredni dokumentace, ktera je z ochrany vynata podle §
3 autorskeho zakona.
Taktez nejde o informace predane SUJB osobou, ktere zakon takovou
povinnost neuklada. Jde o informace, ktere predala CEZ, a.s. jako
povinne podklady pro vydani spravnich rozhodnuti, prip. pri vykonu
statni kontroly (podle § 14 je kontrolovana osoba povinna
poskytnout soucinnost).
SUJB pochybil, kdyz pred vyrizenim zadosti Sdruzeni CALLA zadal
CEZ, a.s. o stanovisko, nejedna-li se o jinou chranenou skutecnost
dle § 7 az 11 zakona o svobodnem pristupu k informacim. Zakon o
svobodnem pristupu k informacim zadny takovy pristup nepredpoklada.
SUJB zjevne smeroval vyhradne k tomu, poskytnout CEZ, a.s.
prilezitost zpetne oznacit jiz predane informace za obchodni
tajemstvi (protoze o jiny duvod pro neposkytnuti informaci zjevne
nemuze jit). Ovsem podnikatel je povinen skutecnost za obchodni
tajemstvi vyslovne oznacit, aby vubec mohlo o obchodni tajemstvi jit.
Vyplyva to z definice obchodniho tajemstvi v ustanoveni § 17
obchodniho zakoniku ("maji byt podle vule podnikatele utajeny a
podnikatel jejich utajeni odpovidajicim zpusobem zajistuje") a take z
ustanoveni § 9 odst. 1 zakona o svobodnem pristupu k informacim
("pokud je pozadovana informace oznacena za obchodni tajemstvi").
Jestlize podnikatel informaci neoznaci, spravni urad nema duvod
cokoliv zjistovat, neexistuje zde zadna pochybnost, kterou by bylo
potreba upresnovat. Ochrana obchodniho tajemstvi spada do oblasti
soukromopravnich vztahu, kde se dusledne uplatnuje zasada "bdelym
nalezeji prava".
SUJB ve svem rozhodnuti s odkazem na vyjadreni CEZ, a.s. uvadi, ze
cast pozadovanych informaci je obchodnim tajemstvim. SUJB tak
pristoupil na obecne tvrzeni CEZ, a.s., aniz by zkoumal, zda se
zakladaji na pravde. Zejmena neni zrejme, jakou maji pozadovane
informace materialni ci nematerialni hodnotu, kdyz CEZ, a.s. je
jedinym podnikatelem v oblasti provozovani jadernych elektraren v CR.
urad tak nezjistil skutecny stav veci. Zde je nutno rovnez poukazat
na prilis sirokou definici obchodniho tajemstvi, ktera bez nalezite
kontroly muze vest az ke zneuzivani tohoto institutu k nepripustnemu
omezovani ustavniho prava daneho Listinou zakladnich prav a svobod.
Navrhujeme proto, aby predsedkyne SUJB napadene rozhodnuti zrusila
a pozadovane informace jejichz poskytnuti bylo neopravnene zamitnuto,
sama poskytla.
Jmenem Sdruzeni CALLA
Ing. Edvard Sequens