Novelizace atomoveho zakona...
Sdruzeni CALLA, Jihoceskych matek, Hnuti DUHA a
OIZP
ze dne 11. rijna 2000
Novelizace atomoveho zakona je sanci k naprave
Statni urad pro jadernou bezpecnost pripravuje navrh novely
zakona c.18/1997 Sb., o mirovem vyuzivani jaderne energie a
ionizujiciho zareni (tzv. atomoveho zakona). Do konce roku by mel byt
predlozen vlade ke schvaleni. Nyni se tak konecne otevira velka sance
napravit podstatne nedostatky, se kterymi byl zakon prijat v roce
1997. Predlozeny navrh z dilny SUJB se jim ale vyhyba.
Sdruzeni CALLA, Jihoceske matky, Hnuti DUHA a OIZP
atomovemu zakonu vytykaji zejmena, ze:
1) Omezuje odpovednost provozovatele jaderneho zarizeni za
skody zpusobene pripadnou jadernou havarii vysi maximalne 6 miliard
korun. Stejnou vysi limituje dokonce i celkove odskodneni v
pripade, ze na ne prispeje stat. Stavajicich 6 miliard korun je
neprimerene nizka castka, ktera neodpovida moznym dopadum jaderne
nehody a jde na ukor poskozenych obcanu. Takoveto omezeni
odpovednosti za skodu je v podnikani naprosto ojedinele.
Novelizovana Videnska umluva o obcanskopravni odpovednosti za
jadernou skodu, kterou Ceska republika rovnez podepsala, jiz zada
minimalni vysi odpovednosti za skody nejmene 12 miliard korun.
2) Doba promlceni, do kdy muze obcan poskozeny jadernou havarii
narokovat odskodneni, je kratka: do 3 let, maximalne vsak do 10
let. Jelikoz nasledky ozareni po radiacni havarii se mohou
projevit az po letech (v pripade rakoviny ci dedicnych deformaci i po
nekolika desitkach let), nebudou tito poskozeni v pripade platnosti
stavajiciho zakonneho promlceni odskodneni.
3) Neni zajisten dostatecny pristup verejnosti k potrebnym
informacim a dokumentum, predevsim o zajisteni jaderne
bezpecnosti. Navzdory mnoha pokusum byl verejnosti odepren
pristup k jakekoliv projektove dokumentaci, k predprovozni
bezpecnostni zprave JE Temelin ci k protokolum o vysledcich
predprovozniho vyzkouseni zarizeni.
4) Vylucuje z povolovacich rizeni dle atomoveho zakona dotcene
obce i ostatni verejnost, kdyz stanovi, ze: "Zadatel je jedinym
ucastnikem rizeni". Tim je prakticky omezena moznost verejnosti
spolurozhodovat pri povolovani jadernych zarizeni, tj. elektraren,
meziskladu, ulozist odpadu apod. Soucasna moznost ucasti verejnosti
vcetne obci v procesu posuzovani vlivu na zivotni prostredi (EIA),
pripadne v uzemnim a stavebnim rizeni je ve zminenych pripadech
nedostatecna. Vubec se v nich totiz neresi otazky jaderne
bezpecnosti a vysledky EIA jsou nezavazne. Rozhodnuti SUJB je jiz
dnes rozhodujicim podkladem pro vydani povoleni podle stavebniho
zakona a v pripade vydani povoleni k uvedeni jaderneho zarizeni do
provozu dokonce umoznuje toto zarizeni spustit i kdyz dle stavebniho
radu neni vse uzavreno.
5) V zakone neni vhodnym zpusobem vyresena oblast vyrazovani
jadernych zarizeni z provozu. Je ponechano na provozovateli, zda
si vytvori dostatecne financni prostredky. To prinasi riziko, ze
prostredky rezervy spravovane provozovatelem budou podhodnoceny,
tento prestane existovat a do vyrazeni jaderneho zarizeni z provozu
bude muset investovat stat nemale prostredky ze sveho rozpoctu.
Ekologicka sdruzeni veri, ze soucasna novelizace zakona je
vhodnou prilezitosti k naprave zminenych nedostatku a doufaji, ze
predkladatel (SUJB) jejich pripominky zohledni.
Edvard Sequens, Sdruzeni CALLA, tel.: 038-7310166
Dana Kuchtova, Jihoceske matky, tel.: 038-7312650
Jan Beranek, Hnuti DUHA, tel.: 05-45214431
Petra Markovcova, OIZP, tel.: 038-6350507