Calla.cz / Úvod / Tiskové zprávy / Větší využití větru a slunce zlevní transformaci a posílí soběstačnost. Vláda toho využít nechce.

Větší využití větru a slunce zlevní transformaci a posílí soběstačnost. Vláda toho využít nechce.

22. 7. 2024
Tiskový komentář členských organizací Zeleného kruhu zabývajících se energetikou ze dne 11. července 2024

Během včerejšího odpoledne proběhlo poslední jednání Platformy pro strategie v oblasti energetiky a klimatu ještě před zasedáním vlády k této věci. Jednání ukázalo, že vyšší využití solárních a větrných elektráren (scénář s 32% pokrytím spotřeby energie obnovitelnými zdroji v roce 2030) by bylo celkově o něco levnější, zejména díky nižším nákladům na energie. A to i při naopak vyšším objemu potřebných investic. Tento scénář by dále vyžadoval do roku 2030 menší výstavbu zdrojů na fosilní zemní plyn než scénář s nižším využitím OZE v roce 2030.

Ve středu 17. července (nebo nejpozději ve středu 24. července) by o finálních návrzích Národního klimaticko-energetického plánu (NKEP), Státní energetické koncepce (SEK) a Politiky ochrany klimatu (POK) měla jednat vláda ČR. Vyjádření zástupců ministerstev průmyslu a životního prostředí potvrzují, že jejich ministři vládě navrhnou scénář s nižším rozvojem OZE. Termín pro odevzdání NKEP Evropské komisi uplynul již na konci června.

Ekologické organizace, které prosazují cíl nejméně 33 % obnovitelných zdrojů [1], vládě doporučují zvolit navržený scénář s vyšším cílem pro obnovitelné zdroje. Podobné doporučení, tj. zvýšit cíl z 30 % na 33 %, zaslala české vládě i Evropská komise [2]. Scénář s podílem 30 % obnovitelných zdrojů předpokládá výstavbu 8 GW solárních a 1,2 GW větrných elektráren do roku 2030. Scénář s podílem 32 % předpokládá výstavbu 10,5 GW solárních a 1,4 GW větrných elektráren. S dostupnými finančními zdroji by však Česko mohlo mít dle odborných studií až 15 GW nových fotovoltaických elektráren a 2 GW větrných turbín [3].

Modelování scénářů obsahovalo umělé zastropování obnovitelných zdrojů. Naopak v případě jaderných reaktorů model počítá s nejméně třemi novými reaktory bez ohledu na to, zda by je model použil jako ekonomicky efektivní, a bez ohledu na reálnou cenu výstavbu nových bloků v Evropě. Až po modelování byl navíc z politického rozhodnutí dodatečně přidán další jaderný reaktor v Dukovanech. Výsledné návrhy koncepčních dokumentů proto výrazně přeceňují možnosti výstavby drahých jaderných elektráren a počítají s nereálně brzkými termíny jejich spuštění.

Strategické dokumenty také potvrzují cíl ukončit spalování uhlí nejpozději do roku 2033 a rovněž dokládají, na základě odborného modelování, i jeho proveditelnost. Do roku 2050 má ČR ukončit také spalování ropy i zemního plynu, pokud nebude opatřeno zachytáváním a ukládáním oxidu uhličitého.

Politika ochrany klimatu v ČR, která zahrnuje nejen energetiku, ale i další sektory důležité pro snižování či pohlcování emisí, se oproti původnímu návrhu Ministerstva životního prostředí zhoršila po nátlaku Ministerstva zemědělství v oblasti ochrany a obnovy lesů. Byl vyřazen odklad těžby ve starých a cenných lesích a u dvou bodů (omezení holosečí a ponechávání mrtvého dřeva a těžebních zbytků v lesích), není jasné, zda budou nadále vyžadované i v lesním zákoně a tedy funkční i v praxi.

 

Jiří Koželouh, vedoucí energetického programu Hnutí DUHA, říká:
“Česká vláda má nyní možnost konkrétním činem potvrdit to, o čem její předseda i členové často hovoří, tedy přijatelné ceny energií a posílení energetické bezpečnosti a soběstačnosti. Odborné modelování ukazuje, že klíčem je vyšší využití sluneční a větrné energie. Byla by velká chyba toho nevyužít. Doporučujeme, zvolit pro energetiku scénář s vyšším cílem pro obnovitelné zdroje.”

Štěpán Vizi, expert na klimatickou politiku Centra pro dopravu a energetiku, říká:
“Strategie stále počítají se stejným podílem obnovitelných zdrojů jako původní návrh energeticko-klimatického plánu z loňského října. Ministerstvo průmyslu a obchodu tedy nijak nereflektovalo výsledky veřejné konzultace, ani doporučení Evropské komise. Scénář s vyšším podílem obnovitelných zdrojů přitom je k dispozici a je výhodnější jak z hlediska snižování emisí, tak z hlediska přínosu pro českou ekonomiku a snižování závislosti na dovozu plynu.”

Miriam Macurová, vedoucí klimatické kampaně Greenpeace ČR, říká:
“Navýšení cíle pro obnovitelné zdroje energie na minimálně 33 % doporučila České republice Evropská komise a vyjádřili se pro to i lidé ve veřejné konzultaci. Proto by tento cíl měl být reflektován také při výběru ambicióznějšího scénáře, který je levnější a optimálnější pro posilování energetické nezávislosti a kvality životního prostředí v ČR. Pozitivní je, že strategické dokumenty počítají s legislativním ukotvením odklonu od využívání uhlí pro energetické účely nejpozději v roce 2033.”

Edvard Sequens, energetický konzultant v Calla - Sdružení pro záchranu prostředí říká:
“Masivní rozvoj jaderné energetiky za každou cenu navzdory levnějším a dostupným alternativám jako řešení pro naši energetickou budoucnost, tak by se dal nazvat přístup zodpovědných politiků k přípravě strategických dokumentů, které budou rámovat českou energetickou budoucnost. Dalším generacím pak zanechají citelné zadlužení státní pokladny a vysoké náklady spotřebitelů elektřiny po dlouhé desítky let.”

 

Kontakty:

Jiří Koželouh, vedoucí energetického programu Hnutí DUHA,
tel.: 723 559 495, e-mail: jiri.kozelouh@hnutiduha.cz
Štěpán Vizi, expert na klimatickou politiku Centra pro dopravu a energetiku,
tel.: 770 164 203, e-mail: stepan.vizi@cde-org.cz
Miriam Macurová, vedoucí klimatické kampaně Greenpeace ČR, tel.: 771 154 362, e-mail: miriam.macurova@greenpeace.org
Edvard Sequens, energetický konzultant v Calla - Sdružení pro záchranu prostředí, tel.: 602 282 399, e-mail: edvard.sequens@calla.cz
Eva Pernicová, tisková mluvčí Hnutí DUHA,
tel.: 734 770 020, e-mail: eva.pernicova@hnutiduha.cz

 

Zdroje:

[1] https://hnutiduha.cz/aktualne/vice-zelene-energie-pomuze-konkurenceschopnosti-ceska-siroka-koalice-podporuje-vyssi-podil

[2] Pokud jde o obnovitelné zdroje energie (OZE), český návrh aktualizovaného NECP postrádá odvětvové trajektorie a postrádá komplexní rámec politik a opatření, která země hodlá přijmout napříč relevantními sektory. Příspěvek České republiky ve výši 30 % je mírně pod 33 % požadovaných podle vzorce uvedeného v příloze II Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1999 ze dne 11. prosince 2018 o správě energetické unie.
https://commission.europa.eu/system/files/2023-12/SWD_Assessment_draft_updated_NECP_Czechia_2023.pdf

[3] Deloitte, Rozvoj obnovitelných zdrojů do roku 2030, květen 2023 https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/energy-resources/Rozvoj-obnovitelnych-zdroju-do-roku-2030-kveten-2023.pdf

Další zprávy
Sdílet

Děkujeme za podporu činnosti Cally

Můžete si vybrat kterou aktivitu chcete podpořit

Chci podpořit