Calla.cz / Úvod / Tiskové zprávy / Stane se D3 další "salámovou" dálnicí?

Stane se D3 další "salámovou" dálnicí?

19. 2. 2001
Tisková zpráva z 19. února 2001

Děti Země, Praha
Calla- Sdružení pro záchranu prostředí, České Budějovice
Chodci, Tábor

Stane se D3 další "salámovou" dálnicí?

V úterý 20. února bude zastupitelstvo Budějovického kraje schvalovat územní plán Táborska. Jedním z hlavních důvodů pro zpracování tohoto územního plánu je vedení dálnice D3 a krajské zastupitelstvo tak bude jednat mj. též o podobě dálnice Praha - Tábor - České Budějovice. Postup schvalování D3 totiž připomíná nechvalně proslulou "salámovou" metodu, jejíž konečné důsledky můžeme vidět na případu dálnice D8 a CHKO České středohoří. Dálnice D8 nebyla posuzována jako celek, ale schvalovala se po krátkých úsecích. Tento nemorální a neracionální postup vedl k tomu, že se postavily méně škodlivé úseky D8 a pro vedení dálnice přes chráněnou krajinnou oblast, jež je ze zákona zakázáno, byla vydána sporná výjimka. 
Obdobná situace se může opakovat i v případě D3. Ačkoliv odborné posouzení (1) z roku 1999 jednoznačně určilo, že trasování D3 v úseku Praha - Mezno (hranice okresů Benešov a Tábor) a v úseku České Budějovice - hranice Rakouska je kategoricky nepřijatelné z hlediska poškození životního prostředí, ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se chystá rozestavět střední část: úsek Mezno - České Budějovice. "Státní investor chce dokonce stavět čtyři pruhy, ačkoliv i jeho nadsazené prognózy potvrzují, že dlouhodobě budou dostačovat pruhy dva. Provizorním napojením čtyřpruhé dálnice na dvoupruhou silnici I/3 bude následně argumentováno pro pokračování výstavby i tam, kde to bylo vyhodnoceno jako nepřijatelné," komentoval situaci Petr Hrdina z Dětí Země.
V obou úsecích nepřijatelných pro vedení D3 jsou obce nesouhlasící s dálnicí. Mezi Prahou a Meznem vznikla dvě sdružení obcí proti plánované dálnici D3. ŘSD se však "salámovou" metodou snaží vyhnout diskusi s veřejností a vnutit jí svůj podnikatelský záměr - dálnici D3. "Krajské zastupitelstvo by mělo tento postup odmítnout a neumožnit svým rozhodnutím stavbu nepřijatelných úseků," řekl Vladimír Molek ze Sdružení Calla.
Dopravu v táborské aglomeraci je nutné řešit. Nekoncepční výstavba dálnice však není efektivním řešením. Táborsko je silně postiženo dopravou místní a ne dálkovou. D3 má tak silnici I/3 ulevit jen o 40% dopravy, současně však na Táborsko přivede frekventovanou transevropskou nákladní dopravu, která ve směru sever - jih Evropy dnes využívá Německo. Bude zde tedy v konečném důsledku nějaké zlepšení? Se způsobem schvalování této sporné dálnice však nesouhlasí občanská sdružení a krajským zastupitelům zaslala informace o problémech souvisejících s výstavbou dálnice D3 spolu s brožurou "JAK DÁLNICE NE-PROSPÍVAJÍ REGIONÁLNÍMU ROZVOJI", kterou z anglického originálu přeložil a vydal Český a Slovenský dopravní klub.

Kontakty: 
Petr Hrdina, 02-22 78 00 52 
Vladimir Molek, 038-7311381

Další informace o dálnici D3 lze nalézt na internetové adrese http://cde.ecn.cz/detri.

Poznámky: (1) Posouzení Návrhu Koncepce rozvoje dopravních sítí ČR z hlediska vlivů na životní prostředí, vypracoval Ústav aplikované ekologie LF ČZU Kostelec nad Černými lesy, únor 1999

Další zprávy
Sdílet

Děkujeme za podporu činnosti Cally

Můžete si vybrat kterou aktivitu chcete podpořit

Chci podpořit